چرا فکر میکنید میتوانید از تلویزیون عبور کنید!؟
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۶۸۶۳
کارگردان «سرجوخه» میگوید، داستان این سریال یک قصه خطی نبود که با سه ـ چهار شخصیت جلو برود. با وجود برخی نقدها که به عملکرد تلویزیون وارد است، اگر کار خوبی در این رسانه بسازی همچنان مخاطب دارد. او همچنین خطاب به برخی بازیگران جوان تصریح می کند: چرا فکر میکنید به جایگاهی رسیدهاید که میتوانید از رسانهای به این مهمی (تلویزیون) عبور کنید؟
به گزارش قدس آنلاین، سریال «سرجوخه» موضوعی امنیتی و راهبردی داشته و آسیبهای اجتماعی موجود در فضای مجازی از جمله فعالیت در سایتهای قمار را سوژه خود قرار داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سریال هر شب ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه از شبکه سه سیما روی آنتن میرود و تاکنون ۱۱ قسمت از آن پخش شده است.
احمد معظمی ـ کارگردان ـ درباره دلیل انتخاب این سوژه برای ساخت سریال «سرجوخه» گفت: همیشه تلاشم این بوده است کارهایی را بسازم که نسبت به آثار قبلیام چه در متن و چه در فُرم متفاوت باشد. از تکرار بیزارم و دوست دارم کارهایم بهروز باشد. در «سرجوخه»، هم سوژه و هم آدمها و اتفاقات از دل جامعه بیرون آمدهاند؛ چالشها و مناسبات افراد در جامعه مابهازای واقعی دارند که البته در قسمتهای بعدی این موضوع پررنگتر خواهد شد.
وی اظهار کرد: ما یک قصه بهروز و مدرن داریم که حاصل یک طراحی پیچیده و پربار است. داستان این سریال در چهار لایه روایت میشود که در نهایت باید در یک جا به هم برسند. نوشتن یک فیلمنامه در بستر اتفاقات بهروز در حوزه فضای مجازی به یک پژوهش جدی نیاز دارد که در دو یا سه ماه به دست نمیآید. این یک قصه خطی نبود که با سه چهار شخصیت جلو برود. من و ابوالفضل صفری جلسات متعددی با حسین امیرجهانی داشتیم. متن اولیه چند بار بین ما رفت و برگشت داشت و در نهایت به یک نگاه مشترک رسیدیم.
متن از همه چیز مهمتر است
معظمی افزود: در تولید یک اثر نمایشی متن از همه چیز مهمتر است. اگر فیلمنامه درستی نداشته باشید، هر چقدر هم که چینش بازیگران و عوامل فنی و کارگردانی درست باشد باز هم نتیجه کار باکیفیت نیست و مخاطب را جذب نمیکند.
کارگردان سریال «سرجوخه» عنوان کرد: سعی میکنم در کارهایم ساختاری پیچیده و جذاب برای متن در نظر بگیرم. اینها به مهندسی متن باز میگردد که بخش عمده آن به عهده نویسنده است، اما این شاکله باید با کارگردان و تهیهکننده هم هماهنگ باشد. این تعامل پیش از تولید و در اتاق فکر سازندگان رقم میخورد. در نهایت سر صحنه خود بازیگران هم پیشنهاداتی دارند که اگر منطقی باشد اعمال میشود.
موفقیت یا ناکامی یک اثر، نتیجه کار همه اعضای آن است
معظمی گفت: هیچ کدام از ما به تنهایی نمیتواند مدعی باشد که کلیت یک اثر وابسته به توانایی و تلاش اوست. این قانون در هر کار گروهی حاکم است؛ موفقیت یا ناکامی یک اثر، نتیجه کار همه اعضای آن است. البته ممکن است نقش فرد یا افرادی کمی بیشتر به چشم بیاید، اما دلیل نمیشود که تلاش سایر عوامل را نادیده گرفت و از آن مهمتر به سهم تهیهکننده، کارگردان و نویسنده در کیفیت کار بیتوجه بود.
سختی کار با بازیگران جوان را به جان خریدیم
کارگردان «سرجوخه» افزود: از زمان ساخت مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» تا «ترور خاموش» و «خانه امن» و حالا هم «سرجوخه»، همیشه تلاش کردهام چهرههای جدید را از بین بازیگران جوان به سینما و تلویزیون معرفی کنم. در «سرجوخه» هم این اتفاق رقم خورد؛ البته این موضوع زحمت و هزینه زیادی برایم داشته است؛ چون به هرحال سر و کله زدن با بازیگر جوان و تازهکار نسبت به یک بازیگر باتجربه و چهره سختتر است. اما هم من و هم ابوالفضل صفری این سختی را به جان خریدیم تا بتوانیم نیروهای جدید را معرفی کنیم و به بازیگرانی که در کارهای دیگر هم حضور مکرر دارند اکتفا نکنیم.
این کارگردان عنوان کرد: در سریال «سرجوخه» هم مثل «خانه امن»، بازیگران جوانی را میبینیم که سالهای زیادی است که در این حرفه زحمت کشیدهاند اما مجال جلوی دوربین رفتن را نیافتهاند؛ اگر هم موقعیتی فراهم شده، به دلایل گوناگون در آن سریال یا فیلم دیده نشدهاند.
کارگردان سریالهایی همچون «خانه امن» و «ترور خاموش» افزود: حمیدرضا محمدی چند سال است که تئاتر کار میکند؛ هم در سینما و هم در تلویزیون تجربیات محدودی داشته، اما با حضور در «سرجوخه» بود که مسیر جدی بازیگری را تجربه کرد. شاید در کارهای قبلی در میزانسنهایی قرار میگرفت و یا کیفیت بازیاش به گونهای بود که نقشهای دیگر بیشتر دیده میشد.
توضیحاتی درباره ایفاگران نقش غلامرضا و کیان در «سرجوخه»
معظمی اظهار کرد: در این سریال بازیگر جوان ظرفیت و جوهرهای هست که میتوان شخصیت «غلامرضا» را از آن بیرون آورد ولو این که رسیدن به این شخصیت و پرورش آن انرژی زیادی از من و از خود او بگیرد. به هر حال بازیگر مثل خمیر است که کارگردان باید آن را وَرز بدهد تا به اصطلاح ور بیاید و آماده شود.
وی افزود: حمید با این که تجربه بازی در فیلم «آبادان یازده شصت» را هم دارد، اما بیشتر در تئاتر نقشآفرینی کرده؛ تلاش من این بود که حرکات اضافهای که در بازیگری جلوی دوربین داشت را از او بگیرم و در لحن و میمیک چهره هم به تفاهم برسیم. یک مقدار دکوپاژ و میزانسنها برایش سخت بود. طبیعی است که این روند برای بازیگران چهره انرژی و زمان کمتری می گیرد. این من هستم که باید تهیهکننده را متقاعد کنم که با این شرایط باز هم با جوانها کار کنیم.
کارگردان «سرجوخه» تصریح کرد: حمید محمدی هم تلاش خوبی داشت و برای رسیدن به نقش زحمت کشید. خدا را شکر نقش غلامرضا هم تا اینجای کار خوب دیده شده است.
معظمی گفت: درباره سامان صفاری هم چه در «خانه امن» و چه در «سرجوخه» همینگونه بود. صفاری بازیگر جوانی است که همواره بریا آموختن اشتیاق دارد. او در سریال «دلدادگان» و فیلم «شیار ۱۴۳» حضور داشت اما در «خانه امن» بود که توانست زوایای پنهان بازیگری خود را کشف کند و بخشی از آن را در نقش «کیان» در «سرجوخه» به نمایش بگذارد. در «خانه امن» این اتفاق به شکل دیگری برای نیلوفر کوخانی هم رخ داد و ایشان هم از بازیگرانی بود که در «سرجوخه» هم حضور داشت.
با یک سریال، غره نشویم
وی افزود: خیلی اهل اظهارنظر درباره کیفیت کار بازیگرانم نیستم. همیشه برای درخشیدن جوانها آبرو و اعتبار خودم را خرج کردهام و باز هم این کار را میکنم اما جوانانی که در ابتدای راه هستند، نباید به خودشان غرّه شوند. باید بدانند که اگر فرصتی به آنها داده شده و در یک کار دیده میشوند، صرفاً به خاطر توانایی خودشان نبوده بلکه مجموعهای از عوامل فنی و در رأس آنها تهیهکننده وکارگردان هستند که این بستر را برای آنها فراهم کردهاند.
معظمی عنوان کرد: اگر سریال برای بازیگر جوان ما مسیر موفقیت بوده (که خوشبختانه گویا این چنین بوده) و پیشنهاداتی برای بازی به آنها شده است به خاطر ریلگذاری درست سازندگان این سریال است و حتماً باید قدردان این محبت باشند. این موفقیت در یک مجموعه رقم خورده و نه بر اساس توانایی یک فرد خاص.
وی افزود: از سوی دیگر، امیدوارم این دوستان عزیز در دام برخی شبهرسانههای زرد که به دوگانهسازی سینما و تلویزیون دامن میزنند نیفتند؛ فضایی که در آن، یک بازیگر جوان بعد از چهرهشدن در یک سریال خود را از تلویزیون جدا میکند و صرفاً به دنبال حضور در پروژههای سینمایی آن هم با دستمزدهای بالا است.
اگر مراقبت نکنند به راحتی حذف میشوند
این کارگردان تلویزیونی اظهار کرد: این یک توصیه بردارانه است که من بارها به بازیگران جوان سریالم هم گفتهام؛ بالارفتن بیقاعده دستمزدها در نهایت به ضرر خودشان است و باعث میشود که به سرعت محو شوند. نمونههای این جریان را در این سالها فراوان دیدهایم. باید از خودشان مراقبت کنند و با تعاریف رسانهای که بخشی از آن بهحق و بخشی از آن بزرگنمایی است دچار توهم نشوند.
معظمی تأکید کرد: گاهی این توهم به اندازهای است که پس از بازی در یک سریال میگویند از این به بعد فقط در سینما کار میکنم. عزیز من! تلویزیون است که شما را به عالم هنر معرفی کرده؛ بسیاری از بزرگان ما کارشان را از تلویزیون آغاز کردهاند. با وجود برخی نقدها که به عملکرد تلویزیون وارد است اگر کار خوبی در این رسانه بسازی همچنان مخاطب دارد. چرا فکر میکنید به جایگاهی رسیدهاید که میتوانید از رسانهای به این اهمیت عبور کنید؟ از این خبرها نیست و اگر دچار حاشیه شدید خیلی زود هم از تلویزیون و هم از سینمایی که هنوز در آن جایگاهی ندارید حذف خواهید شد.
وی در پایان گفت: «سرجوخه» حاصل تلاش مجموعه همکاران پشت دوربین و بازیگران جلوی دوربین و البته اعتماد ابوالفضل صفری در مقام تهیهکننده است اگر این مجموعه در جلب نظر مخاطب کامیاب بوده باعث افتخار ما است اما این موفقیت را نمیتوان به نام یک یا دو بازیگر مصاره کرد بلکه آن بازیگران هستند که که مدیون حضور در سرجوخه هستند.
به گزارش ایسنا، «سرجوخه» سریال این شبهای شبکه سه سیما است که هر ساعت ۲۰:۴۵ هر شب روی آنتن این شبکه میرود.
این سریال ۳۰ قسمتی پس از «خانه امن»، «سارق روح» و «ترور خاموش» چهارمین همکاری مشترک ابوالفضل صفری در مقام تهیهکننده و احمد معظمی به عنوان کارگردان است و فیلمنامه آن را نیز حسین امیر جهانی نوشته است.
سامان صفاری در نقش کیان، حمیدرضا محمدی در نقش غلامرضا، آرش آصفی در نقش افسر ضدجاسوسی، نازنین کیوانی در نقش اینفلوئنسر و نیلوفر کوخانی در نقش رزیتا بازیگران جوان این مجموعه تلویزیونی هستند.
حبیب دهقاننسب در نقش سالار، علی اوسیوند در نقش آقا رضا، قربان نجفی ایفاگر کاراکتر رامین کشمیری، حسن اسدی به عنوان پدر کیان و علیرضا جلالیتبار در نقش طاهری در این یریال به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سریال سرجوخه ابوالفضل صفری بازیگران جوان بازیگر جوان تهیه کننده خانه امن یک اثر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۶۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
پیمان جبلی در حالی از بررسی چند عنوان جدید برای شروع تولید الف ویژههایی در فضای تاریخی و دینی خبر میدهد که در این حوزه سالهاست بسیاری از کارشناسان به کمکاریهایی اشاره دارند خصوصاً ساخت سریال و فیلمی درباره امام صادق(ع) که ضرورت آن احساس میشود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اگرچه تلویزیون این روزها مشغولِ ساخت سریال «سلمان فارسی» و آمادهسازی مراحل تولید سریال «موسی(ع)» را در دستور کار خود دارد اما از سالهای قبل درباره ساخت نسخه سریالی «ملک سلیمان» صحبت میشد یا مراحل پژوهش ساخت سریالی درباره شهیدان صیاد شیرازی و حسن باقری و برخی از مجموعههای «الف ویژه» دیگر؛ اما همه اینها در همان مرحله گفتار باقی مانده و خبری از تولید آنها نشده است. در حالی که هر روز خلأ ساخت سریالهای مذهبی بیشتر احساس میشود.
سریالهایی که هر بار روی آنتن آمدهاند توجه طیف گستردهای از مخاطبین را به جعبه جادو جلب کردهاند. یا به نوعی دوباره مخاطب را با آنتن تلویزیون آشتی میدهد که این روزها کمتر کارهای جاندار با محتوا میبینند. این تأثیرگذاری حوزه دینی و مذهبی تلویزیون با سریالهای «امام علی(ع)»، «مختارنامه»، «یوسف پیامبر»، «اصحاب کهف»، «امام رضا»، «تنهاترین سردار» و حتی «صاحبدلان» که این روزها دوباره تکرار میشوند نشان داده که چقدر مؤثر، مفید و پرطرفدار است. اما سالهاست که بهغیر از گام برداشتن برای ساخت سریال «سلمان» و «موسی(ع)»، کاری برای امامان معصوم انجام نمیدهیم.
تماشای سریالهای دینی، جوانان را به مطالعه تاریخ اسلام علاقهمند کرده است
همیشه سریالهای دینی و مذهبی باعث شدهاند بسیاری از افراد بهویژه جوانان به مطالعه تاریخ اسلام علاقهمند شوند. فارغ از هر نوع پرداخت دینی و مذهبی دیگر، اولویت ما باید ائمه معصومین(ع) باشد و محدودیت در بهتصویر کشیدن چهره امامان معصوم بهانه خوبی برای نپرداختن به زندگی آن بزرگواران نیست. اکنون پرداختن به شخصیت امام صادق(ع) و ابعاد علمی و فقهی زندگی ایشان، ضروری بهنظر میرسد.
در تحقیق و بررسیها آمده که قرار بود دهه 1380 تلویزیون سریالی ویژه امام صادق(ع) ساخته و پرداخته کند. اتفاقاً آن روزها نام مهدی سجادهچی هم بهعنوان نویسنده این سریال تلویزیونی اعلام شد. اما برای این کار هیچوقت اتفاقی نیفتاد تا به مراحل تولید برسد و یک تیم سوری و کویتی وارد عمل شدند و سریالی بهنام «امام الفقها الصادق(ع)» جلوی دوربین بردند در حالی که قرار بود سریال این حضرت ابتدا در صداوسیمای جمهوری اسلامی ساخته شود. «سامی جنادی» نام کارگردان سوری این سریال است.
در خلاصه داستان این سریال، آمده است: گفته شده او (امام صادق(ع)) نخستین مدرس علم کیمیا بوده است که جابربن حیان بهدست او پرورش یافته است و «صادق» خوانده شده است. برخی از رسانهها اعلام کردند که این سریال با توجه به نامش نگاهی به تربیت شدن ائمه اربعه اهلتسنن بهدست مبارک امام صادق(ع) داشته باشد.
خبرهایی از ساخت سریال امام صادق(ع) پخش شد اما خودِ سریال آماده نشد!
بالأخره هر کمپانی، تلویزیون و نهاد فرهنگی در کشورهای مختلف، سَنگ فرهنگ و اندیشههای خودش را به سینه میزند و اگر ما همینطور در ورطه غفلت بهسر ببریم، از دین، دیانت، تمدن و فرهنگمان چیزی باقی نمیماند و همه را با ساخت آثار فرهنگی و هنری خاصّ خودشان مصادره میکنند، در صورتی که همگان میدانند امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعهاند و شیعه باید حرفهای جدّی درباره این امام همام بزند. در سال 1382 خبرهایی درباره ساخت سریال امام صادق(ع) در سیمافیلم منتشر شد و اما هنوز منتظریم تا این مفاهیم ارزشمند را جلوی دوربین ببینیم.
اما نهتنها خبری از این سریال نشد بلکه سالهای بعد کاری تحت عنوان «جابربن حیّان» به آنتن رسید که در گوشهای از اتفاقات شاگرد معروف حضرت یک نگاه کوچک و کوتاهی به حضرت داشت و کماکان تلویزیون خودش را درگیرِ سریالهای سطحی، پیشپاافتاده، زودگذر و تحت لوای لوکیشنهای آپارتمانی کرده است. شاید به این باور نرسیده که چقدر فرهنگ دینی و اسلامی ما نیازمند کارهای مؤثر و باورساز است.
بعد از اینهمه سال هنوز هم مهدی سجادهچی بهعنوان نویسنده آن سریال دغدغه دارد برای امام صادق(ع) کاری ساخته شود. او همچنین چندی قبل به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفته بود: آن زمان این روال بود که زندگی ائمه اطهار در تلویزیون بهتصویر کشیده شود اما بعد از مدتی اشتیاق و انگیزه، بهیکباره اراده دوستان برای انجام چنین کار مهم و مؤثری، در سیما فیلم به پایان رسید. در میانههای راه تحقیق، پژوهش و نگارش، کار متوقف شد و تا امروز هم هیچ خبری از آن نشد. نهتنها در این سالها هیچ صحبت دیگری با من نشد و حتی جایی ندیدم دغدغهای برای ساخت سریالی درباره امام صادق(ع) بهوجود بیاید. "بهسراغ این وقایع مهم تاریخی و مذهبی نرفتن کار اشتباهی است و یک طیف گستردهای از مخاطبین را از دست میدهد."
غربیها با سریالهایی به دنبال تحریف در دین و تاریخاند
اساساً باید از مدیران مربوطه پرسید که وقت آن نرسیده کاری برای شیعه، رئیس مذهب شیعه و آغازگر فصل جدیدی از اتفاقات شیعه، ساخته شود؛ البته درست است که ما درباره احیای فرهنگ جهاد و شهادت در ساخت یک کار خوب برای خانوادههای شهدایمان، هم نتوانستهایم کار تأثیرگذار و فاخری ارائه دهیم اما جامعه دینی و مذهبی ما منتظر یک نگاه شیعه در یک مجموعه تلویزیونی بهنام امام صادق(ع) است.
هر روز این خلأ جدّیتر میشود؛ چون به کارهای زودبازده و اصطلاحاً کم تأثیرگذار بیشتر بودجه و میدان اختصاص داده میشود که هیچکدام نتوانستهاند اقبال مخاطب را نسبت به خودشان جلب کنند. در حالی که هنوز مخاطب طرفدار همان قدیمیها و نوستالژیهای تلویزیونی است که بخش عمدهای از آنها به همین آثار مذهبی و دینی برمیگردد. اما چرا امروز بیش از هر برههای اهمیت دارد واردِ ساخت کارهای دینی و مذهبی بشویم و یا این حوزه را بیشتر جدّی بگیریم؟! چون غربیها با ساخت سریالها و فیلمهای نامربوط تیشه به ریشه اعتقادات و شرعیات دینی جوامع اسلامی میزنند باید از آثار دینی و مذهبی حمایت کرد، البته کارهایی میسازند که در داخل توجهات بسیاری را جلب میکند اما بهلحاظ بینالمللی نتوانستهاند تأثیرگذاری داشته باشند.
علت ممنوعیت سریال مصری "حشاشین"؛ تحریف تاریخ ایرانگفتوگو با رئیس صداوسیما درباره فقدان آثار دینی و الف ویژه
با پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره این خلأها و کمبودها و همچنین کمکاری که در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین و حقایقی از جنایتهای اسرائیل صحبت کردیم؛ او با اشاره به اضافه شدنِ چند الف ویژه جدید به خبرنگار تسنیم گفت: «یکی از دستورکارهای جدّی سیمافیلم در سال جاری تعیین عنوان سوم الف ویژه تاریخی که کلید بخورد و تولید آنها آغاز شود. در حال حاضر دو سه عنوان در حال بررسی است. علیرغم اینکه تولید الف ویژهها هزینه سنگین و برنامهریزی بسیار دقیق و زمانمندی را نیاز دارد اما فکر میکنیم علاوه بر این دو سریال الف ویژه که در دست ساخت داریم بایستی یک یا دو عنوان دیگر پیش تولید آن را آغاز کنیم تا به تدریج الف ویژههای فعلی به مراحل پایانیاش میرسد وارد تولید و پستولید سریالهای بعدی برسیم. امیدواریم بتوانیم به گونهای طراحی کنیم در طول سالهای آینده هر هفته یک اپیزود الف ویژه پخش کنیم و متناسب با تولید انشاءالله این تأمین را در جدول پخشمان داشته باشیم.»
«وعده صادق» محقق شد؛ اما وعده ساخت «بازماندهها» خیر!وی در خصوص کمکاریها در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین به این نکته اشاره کرد: حتماً درباره جریان تحریف در این حوزه درست اشاره کردید. چون دشمنان با برنامههایی که در هالیوود و نتفلیکس میسازد عملاً تلاش میکنند یک موضوع حق را به باطل تبدیل کند و واقعیت را در مقابل چشم جهانیان تحریف کند. وظیفه ما بسیار سنگین است. شاید تواناییهای فنی ما با کشورهای غربی برابری نکند اما حرف حقی که ما، مردم فلسطین و مردم منطقه میزنند قطعاً بر فناوری غلبه پیدا میکند؛ همانطور که در ماجرای طوفانالاقصی و ماجرای غزه همگان حقیقتها را دیدند.
باید به سرعت عقبماندگیمان را در حوزه فلسطین جبران کنیم
جبلی در خاتمه افزود: با ابزار فیلم و سریالسازی میتوانیم این منطق را به مردم منتقل کنیم که زوال اسرائیل نزدیک است. ما در صداوسیما پذیرای طرحهای خوب در زمینه تولید فیلم و سریال هستیم؛ باید به سرعت عقبماندگی خود را در این زمینه جبران کنیم. نباید روزی فرابرسد که شاهد آزادی فلسطین باشیم و ما به عنوان رسانه کاری در شأن آن روز انجام نداده باشیم.
انتهای پیام/